Ekonomiansvarig

Ekonomiansvarig

•”Vad är din post och vad har du för ansvar?”


- Som ekonomiansvarig ansvarar jag för att förvalta Pegasus ekonomi genom att sköta bokföring, fakturera, betala fakturor och att ansöka om bidrag till vår verksamhet. Jag är tillsammans med ordförande firmatecknare, vilket innebär att det är vi som tillsammans kan ingå avtal för föreningen. Jag måste därför vara involverad i de samarbetsavtal vi har.


Jag har även koll på budgeten, och ska hjälpa de verksamma i föreningen med budgeteringen i de event och projekt som genomförs, samt att godkänna dessa budgetar. Detta gör att jag i min post har kontakt och insyn i all verksamhet som görs i föreningen, vilket jag tycker är både oerhört roligt och givande.

•”Vad har du för råd och tips till din efterträdare?”
-Eftersom posten innebär både ansvar och en del att göra i och med att man blir insatt i det mesta som görs i föreningen, är det en fördel att ha ett stort engagemang och intresse i att få sin förening att fungera väl. Va inte rädd för ekonomiposten, tänk att det är kul att få vara en del av allt som händer i föreningen! Våga ställa frågor gällande ekonomin i projekt- det är du som ekonomiansvarig som är mest insatt i budgeten, att ställa en fråga eller se saker från ett mer ekonomiskt perspektiv kan ibland behövas, vilket även kan skapa mer genomtänkta planer och ett bra samarbete över lag.

Är du intresserad av posten som ekonomiansvarig?

Ansök direkt via denna länken eller nominera en vän här

© Pegasus personalvetarna Göteborg


info@pegasusgbg.se